Våra kroppar är gjorda för rörelse

All rörelse är bra. Lite är bättre än ingenting. Det är stora individuella skillnader på vad man orkar och klarar av att göra. Att röra sig och motionera är en mycket effektiv medicin som stärker din kropp, ökar ditt välbefinnande och minskar risken för återinsjuknande i stroke.

Tips! Under Coronatider kan det vara svårt att hålla igång på hemmaplan. Men med hjälp av “Träna med Sofia” på SVT play, som rekommenderas av fysioterapeuter, så kan du få en varierad och allsidig träning. Alla rörelser kan göras på olika sätt utifrån olika behov, till exempel på en stol. Sofia är uppmuntrande och det blir roligt att träna.

Det är inte alltid som man känner sig motiverad eller har ork men fysisk aktivitet ger oftast ny energi. Mycket fysisk aktivitet kan göras som en del av din vardag till exempel trädgårdsarbete och promenader till och från affären. Den allmänna rekommendationen är att vara fysiskt aktiv genom till exempel promenader 30 minuter varje dag. Dessa 30 minuter kan delas upp på flera olika tillfällen under dagen, men helst minst 10 minuter för att ha hälsoeffekt.

Mer kring vikten av träning och hälsosamma levnadsvanor kan du läsa i broschyren, som är utgiven av Fysioterapeuter för hälsosamma levnadsvanor:

Stark efter stroke