STROKE-Riksförbundet är en av sex organisationer som står bakom Eldsjälsgalan. Sportfiskaren Sivan Jansson, som själv drabbats av en stroke, är en av finalisterna i kategorin Hälsa. – Vi känner oss mycket stolta över att få vara med i det här viktiga sammanhanget. Särskilt i de här tuffa tiderna, säger Hasse Sandberg på STROKE-Riksförbundet.

Årets Eldsjäl är en tävling som arrangeras av ideella Folkspel och som pågår året runt. Den syftar till att lyfta eldsjälarna och deras betydelse i det svenska föreningslivet och bland olika organisationer. Därtill kommer Månadens Föreningshjälte – där STROKE-Riksförbundets Mia Åkesdotter Dahlgren prisades i somras för sitt initiativ att ta hem strokepatienter till hemmapoolen när simhallarna i Norrköping stängde.

En gång om året hålls Eldsjälsgalan, där det utses vinnare i fem olika kategorier och slutligen en eldsjäl som blir hela Sveriges eldsjäl. I fjol ställdes galan in när pandemin slog till, men i år blir den av i en mycket Coronasäkrad miljö på Vasateatern i Stockholm. Bäst av allt är att den kommer att direktsändas den 19 april klockan 20:00 på Expressen.se.

– Det är verkligen en ära att få stå bakom ett sådant fint projekt, som gör så mycket gott för folkhälsan, säger Hasse Sandberg.

Folkspels projektansvariga Carina Olofsson:
– STROKE-Riksförbundet är en av våra fina medlemsorganisationer som vilar på samma värdegrund som vi. Nu är vi inne på vårt andra samarbetsår och vi hoppas kunna hjälpa dem att öka sina intäkter ännu mer. Folkhälsa ligger oss väldigt varmt om hjärtat och att jobba aktivt för att försöka förbättra den är viktigare än kanske någonsin tidigare.

Genom ideella Folkspels olika produkter (Bingolotto och Sverigelotten) kan olika organisationer och föreningar stärka sin ekonomi.

Den som väljer att vara prenumerant på Folkspels produkter kan själv välja förmånstagare, exempelvis STROKE-Riksförbundet.
De övriga fem organisationer som är avsändare av Eldsjälsgalan är Prostatacancerförbundet, Rädda Barnen, Bröstcancerförbundet, Riksförbundet HjärtLung och Hjärtebarnsfonden.

Sivan Jansson, en av finalisterna i kategorin Hälsa