STROKE-Riksförbundet är en av sex organisationer som står bakom Eldsjälsgalan. Men i rekordskarp konkurrens är STROKE-Riksförbundet utan finalist i årets gala.  Vi känner oss mycket stolta över att få vara med i det här viktiga sammanhanget. Det har varit tuffa tider och är fortfarande, säger vice ordförande Carina Petersson på STROKE-Riksförbundet.

Årets Eldsjäl är en tävling som arrangeras av ideella Folkspel och som pågår året runt. Den syftar till att lyfta eldsjälarna och deras betydelse i det svenska föreningslivet och bland olika organisationer. En gång om året hålls galan, där det utses vinnare i fem olika kategorier och slutligen en eldsjäl som blir hela Sveriges eldsjäl. Efter två pandemiår är det äntligen dags för en riktig gala med publik och gäster på Cirkus i Stockholm, och den kommer att gå att följa i sin helhet på Expressen.se den 16 mars klockan 20:30.

– Det är verkligen en ära att få stå bakom ett sådant fint projekt, som gör så mycket gott för folkhälsan, säger Carina Petersson.

Folkspels projektansvariga Carina Olofsson:
– STROKE-Riksförbundet är en av våra fina medlemsorganisationer som vilar på samma värdegrund som vi. Nu är vi inne på vårt tredje samarbetsår och vi hoppas kunna hjälpa dem att öka sina intäkter ännu mer. Folkhälsa ligger oss väldigt varmt om hjärtat och att jobba aktivt för att försöka förbättra den är viktigare än kanske någonsin tidigare.

Genom ideella Folkspels olika produkter (Bingolotto och Sverigelotten) kan olika organisationer och föreningar stärka sin ekonomi. Senaste verksamhetsåret delades det totalt ut 352 miljoner kronor i överskott.

Den som väljer att vara prenumerant på Folkspels produkter kan själv välja förmånstagare, exempelvis STROKE Riksförbundet.
De övriga fem organisationer som är avsändare av Eldsjälsgalan är Prostatacancerförbundet Rädda Barnen, Bröstcancerförbundet, Riksförbundet HjärtLung och Hjärtebarnsfonden.

Rosa bakgrund med texten årets eldsjäl, stolt avsändare av Årets Eldsjäls galakväll 2022 samt loggor från partners