Tomas Johansson ordförande i Strokeföreningen Värnamo blir intervjuad i SVT nyheter om den stora skillnaden i landet kring hur snabbt man hamnar på en strokeavdelning efter att ha fått en stroke. Länssjukhuset i Jönköping har lägre andel patienter som hamnar på strokeavdelningen medan andra sjukhus i Jönköpings län har bättre statistik. “Det är riktigt stor skillnad faktiskt. Alla skulle ha likadant. Vi har någonting att bita i med förbundet”, säger Tomas Johansson.

Hur snabbt man hamnar på en strokeavdelning är i många fall vara avgörande för den som får en stroke. Att alla strokepatienter får vård på strokeenhet i enlighet med nationella riktlinjer för strokevård är något vi på Strokeförbundet jobbar för. Detta är en fråga som handlar om jämlik vård, det ska inte spela någon roll var man bor eller råkar befinna sig när man får en stroke. Bra att det uppmärksammas!

Skärmdump från SVTnyheter där Tomas Johansson, ordförande i Strokeföreningen Värnamo, som intervjuas i klippet, står framför ett fönster.