Strokedagen arrangeras årligen den andra tisdagen i maj. Då går våra föreningar vanligtvis ut på gator och torg för att sprida kunskap om stroke. I år, 2022, skedde det den 10 maj och årets tema var Livslång rehabilitering.

STROKE-Riksförbundet har genomfört Strokedagen sedan 2003. Medlemmarna i Stroke Alliance For Europe (SAFE) anordnar aktiviteter den dagen. På Strokedagen sätter vi extra fokus på hur det är att leva med följderna efter en stroke, vi rekryterar nya medlemmar och sprider information.

Strokedagen 2022 – Livslång rehabilitering

Strokedagen är för i år över. Dessa lokala arrangemang skedde tisdagen den 10 maj 2022. Vi vill passa på att tacka alla strokeföreningar och andra aktörer som spred kunskap och bjöd in till samtal under denna dag!

Gävle
Gävle Strokeförening ger information om stroke samt har tre sjuksköterskor som mäter blodtryck vid ICA Maxi i Gävle mellan kl 11 och 14.

Göteborg
Västra Götalands länsförening bjuder in till föreläsningar och ger information om vård och rehabilitering efter stroke på Vegagatan 55 i Göteborg.
Kl 13 “Rehabilitering/eftervård på strokeavdelning – understödd hemgång” Mare Teinlum Kruse, strokesjuksköterska
Kl 14 “Stroke Forum – fortsatt rehabilitering. Afasi – Vad är det och hur får man träning?” Ann Ander
Kl 15 “RGRM – Ronny Gardiner Rythm Method, en introduktion. Prova på rörelse i takt till musik – en form av rehabilitering efter stroke”
Därefter avslutas med tipspromenad kring Vegagatan 55 – Varmt välkomna!

Halmstad
Strokeföreningen i Halmstad län, i samarbete med Region Halland, bjuder in till föreläsning om “Rehabilitering, konst och musik” kl 17-19 på S:t Nikolai församlingshem, Karl XI:s väg 4 i Halmstad. Fri entré. Vi bjuder på frukt och dricka – Varmt välkomna! Läs programmet här

Kalmar
Strokeföreningen i Kalmar kommer att stå utanför City Gross 10–12 och informera. Det blir också en tipspromenad i samarbete med Strokeenheten och Strokerehabiliteringen på Länssjukhuset.

Köping
Strokeföreningen Västra Mälardalen ordnar en föreläsning om strokerehabilitering med lite olika workshops och mingel på Tunadals servicehus “Mötesplats Tunadal” i Köping  kl 14.00. Medverkar gör även kommunens anhörigkonsulent samt personal  från Rehabteamet på Strokeavdelning 2, på Köpings sjukhus. Personal från Rehabteamet kommer att berätta lite om hur avdelningen arbetar med rehabilitering av strokedrabbade. Det blir även en tipspromenad inomhus.

Linköping
Strokeföreningen i Linköping anordnar föreläsning i Linköping. Föreningshuset Fontänen, ”Vagnhallen”. Program mellan 16.00 – 17.45. Läs inbjudan och program här.

Luleå
Luleå Strokeförening tjuvstartar Strokedagen den 5 maj kl 14.00 IOGT/NTO-lokalen med att Anna Bråndal föreläser om “Hjärntrötthet efter stroke /Träning, fysisk aktivitet och rehabilitering”.
Den 10/5 uppmärksammar föreningen dagen genom att finnas på plats på Smedjan (galleria) mellan kl 11.00-14.00. Där finns ett bord med broschyrer, fina påsar och exemplar av medlemstidningen StrokeKontakt.

Malmö
Strokeföreningen i Malmö arrangerar utställningar och blodtrycksmätning på Folkets Hus, Nobeltorget i Malmö kl 12.30-16.45 samt bjuder in till intressanta föreläsningar om Vad är Stroke? Strukturerad uppföljning efter stroke, Sex och samlevnad efter stroke, Hållbar rehabilitering och Akuttestet.  Se program här

Oskarshamn
Strokeföreningen Oskarshamn finns på Flanaden köpcentrum Oskarshamn kl.09.30-13.00. Posterutställningar och utdelning av broschyrer med information tillsammans med personal från stroke och rehabkliniken. Prenumeranter på Barometern kan läsa artikel här.

Stockholm
Föreningen ställer ut på Seniordagen i Kungsträdgården – Välkomna att besöka oss!

Sundsvall
Sundsvall-Medelpads Strokeförening kommer under dagen att ha ett bord vid Kulturmagasinets entré där de informerar om stroke, delar ut informationsmaterial och svara på frågor från nyfikna.

Södertälje
Kunniga medlemmar från Södertälje Strokeförening finns på nedanstående platser kl 14.00-17.00. De kan svara på dina frågor om förebyggande av stroke, dolda funktionsnedsättningar som inte alltid syns samt informera om rehabilitering och anhörigstöd samt delar ur informationsmaterial, bland annat AKUTKORTET!
Kringlan i Södertälje, utanför apoteket – Här erbjuds gratis blodtrycksmätning utförd av apotekspersonal
Stora Coop, Vasa handelsplats Södertälje innanför entrén
Tumba Centrum, utanför apoteket Kronan

Tidaholm
Aktiviteter på Elins Esplanad. Kl 14-17: Blodtryckskontroll av pensionerade sjuksköterskor, bildspel, godis och broschyrer. “Allmänt snack och trevligt bemötande står vi för!”

Tranås
Tranås Strokeförening är på Kronans apotek kl 10-13. Vi pratar om stroke samt delar ut foldrar och medlemstidningen StrokeKontakt – Välkomna!

Trollhättan
Strokeföreningen FyrBoDal har öppet hus kl. 14.00 – 16.00 på kansliet, Lasarettsvägen 17 b, Trollhättan. Information om stroke och rehabilitering. Föreningen bjuder på kaffe. Välkomna!

Värnamo
Strokeföreningen Region Värnamo är på Värnamo sjukhus (huvudentrén) kl 10-12. Medicin- och geriatrikklinikens personal pratar om stroke samt delar ut foldrar och tidningen StrokeKontakt – Välkomna!

Ystad
Strokeföreningen Ystad med omnejd bjuder in till ett fullspäckat program på Ystad lasarett. Alla är välkomna! kl. 14-17 Blå rummet, matsalen, Krogdammsvägen 6, Lasarettet i Ystad. Vi vänder oss till allmänheten, strokedrabbade, närstående och till all den personal som i sin yrkesutövning vårdar, rehabiliterar och planerar för vardagen och i övrigt stöttar och hjälper de strokedrabbade och till lärare och elever vid vårdskolan.” Här kan du läsa hela programmet.

Örebro
Länsföreningen i Örebro, i samarbete med ABF Örebro län, bjuder in till föreläsning “Livet blir inte alltid som man tänkt sig, men kan bli jävligt bra ändå” med föreläsaren och strokesurvivor Anneli Torsfeldt Heikenborn tisdagen den 10 maj klockan 13.30 – 16.00. Fri entré, ingen föranmälan så var ute i tid! VÄLKOMNA! Se inbjudan här

De senaste årens teman

Livslång rehabilitering 2022
Vardagsträning 2021
Stroke har många ansikten 2020
Hjärntrötthet 2019
Prevention 2018
Akut-testet 2017
Stroke har många ansikten 2016
Anhöriga 2015

Strokedagen 11 maj 2021

Strokedagen är nu över för i år men det digitala samtalet vi hade tillsammans med Sivan Jansson, nominerad till årets eldsjäl och Torvald Engvall, författare till boken Ge aldrig upp!! går att se här ovan. Vi vill tacka alla som kom och lyssnade, ställde frågor och visade intresse. Hoppas vi ses nästa år eller på våra andra arrangemang!

Stroke har många ansikten

Stroke är något som påverkar många. Förutom den som fått stroke påverkas människor runt omkring, familj och anhöriga.  Stroke har många ansikten vill vi förmedla med dessa bilder. Fotograf: Max Green Ekelin [...]

• Daniela Bjarne och Anneli Torsfeldt Heikenborn i ett digitalt samtal

Ta del av digitalt samtal från Strokedagen